Financiële kerncijfers

• Onderliggende ebitda

De ebitda voor de thuismarkten is met 4,7% gestegen, dankzij de directe marge en een forse vermindering van de kosten.
  • Gezinnen en kleine ondernemingen per X-play
    Het succes van de convergentiestrategie van Proximus is vooral zichtbaar aan de voortdurende vooruitgang van het aantal gezinnen dat drie of vier play neemt.
  • Operationele resultaten

Goede groei van het aantal klanten en verbeterde marktpositie ondanks een concurrentiële omgeving.
  • Vrije kasstroom (in M€ )
    Sterke vrije kasstroom (VKS) door een transversaal initiatief om het genereren van VKS te optimaliseren. De VKS steeg in 2016 met 151 M€ t.o.v. 408 M€ in 2015. Zonder het netto-effect van belangrijke eenmalige cashitems in 2015 steeg de VKS met 105 M€ op jaarbasis, d.w.z. met 23% op vergelijkbare basis.
  • Nettowinst (in M€)
    Proximus rapporteerde voor 2016 523 M€ nettowinst (aandeel van de Groep). De stijging op jaarbasis met 41 M€ of 8,5% is vooral te verklaren door een hogere groepsebitda en lagere financiële kosten, gedeeltelijk gecompenseerd door hogere afschrijvingen en belastingen.
  • Capex (in M€)
    In 2016 ging er 949 M€ naar vaste en mobiele netwerken, tv-content en een betere klantenervaring, en naar IT-systemen, vereenvoudiging en transformatie, wat bijdroeg tot een lagere kostenbasis. We startten met de uitrol van Fiber-to-the-Business en er werden greenfieldglasvezelprojecten opgezet.
  • Omzet thuismarkten
    De omzet van Proximus voor de thuismarkten is in 2016 met 0,7% gestegen. De omzetgroei was te danken aan zowel het Consumer- als het Enterprise-segment van Proximus, ondanks de tegenwind van de regelgeving en het mededingingslandschap.
  • Omzet Consumer
    De omzet van het Consumer-segment bedroeg 2.905 M€, door de sterke omzet uit vast internet en tv dankzij meer klanten. Het succes van het multiplayaanbod verbeterde de klantenmix, waardoor trouw en waarde toenamen. In 2016 kwam de omzet uit mobiel onder druk door de Europese roamingverordening.
  • Omzet Enterprise
    De omzet van het Enterprise-segment bedroeg 1.360 M€, vooral door een sterke omzetgroei van ICT en Be-Mobile NV. De groei maakte het aanhoudend verlies van omzet uit vaste spraak meer dan goed. De omzet uit mobiele diensten bleef vrij stabiel t.o.v. 2015, ondanks de grote impact van roaming.
  • Bedrijfskosten van de Groep
    Door zijn Fit for Growth-strategie en focus op meer efficiëntie en productiviteit kon Proximus zijn kosten in 2016 drukken tot 1.832 M€, een verbetering met 2,7% of 52 M€ t.o.v. van 2015. Proximus is goed op schema met zijn kostenbesparingsplan, dat een nettodaling van 150 M€ voor de periode 2015-2019 nastreeft.
  • Personeelskosten
    De personeelskosten daalden tot 1.159 M€ door een kleiner intern personeelsbestand dankzij het vrijwillig plan voor verlof voorafgaand aan het pensioen. Het gunstige effect op de kostenbasis werd echter gedeeltelijk tenietgedaan door de impact van een inflatiegebonden loonindexering in juli 2016.
  • Niet-personeelskosten
    De kostenbasis had baat bij de optimalisering van de fysieke verkoopkanalen en netwerkvereenvoudiging. Volumes naar contactcenters daalden door betere klanteninteracties (first-time-right) en digitale oplossingen die selfcare stimuleren, en verdere digitalisering van het facturatie- en bestelproces.
  • Groepsebitda
    Voor 2016 boekte de Proximus Groep een onderliggende ebitda van 1.796 M€, een stijging met 3,6% t.o.v. 2015.
  • Ebitda van de thuismarkten
    De ebitda voor de thuismarkten is op jaarbasis met 4,7% gestegen tot 1.647 M€, dankzij een gunstige evolutie van de directe marge van zowel het Consumer- als het Enterprise-segment, en vooral door een forse kostenvermindering.
  • Ebitda van BICS
    BICS sloot 2016 af met een segmentresultaat van 149 M€. De daling van de ebitda met 7,2% op een hoge vergelijkbare basis is te wijten aan de combinatie van een lagere directe marge en hogere kosten, vooral in verband met expansie en nieuwe groei-initiatieven.

Hoogtepunten 2016

• 124.000 klanten op onze 3- en 4-play in de eerste 3 maanden na lancering
  • Proximus houdt het ISO 27001 certificaat voor zijn Housing, Hosting, ROC, Explore and WPaaS diensten.
  • Vanaf 2016 is Proximus een klimaatneutraal bedrijf
  • Lancering van onze nieuwe zender voor kinderen
  • Eerste klant aangesloten op GPON Point-to-Multipoint glasvezelarchitectuur
  • Lancering van VoLTE: we kunnen nu tegelijk surfen en bellen met 4G
  • Proefproject met Tessares om de downloadsnelheid te verhogen voor klanten in afgelegen gebieden
  • De eerste in België om 5G te testen met snelheden tot 70 Gbps, 100 maal sneller dan 4G
  • De volgende vier seizoenen exclusief op Proximus TV
  • Aantal werknemers dat inging op het vrijwillig plan voor verlof voorafgaand aan het pensioen
  • Groei van de onderliggende groepsebitda
  • Lancering van een nieuw bedrijf met innovatieve oplossingen voor mobiliteit
  • Klantentevredenheid na een
    Happy House-bezoek

• Proximus is the #1 in de snelheidsindex van Netflix

• Platform waar we bedrijven alle bouwstenen bieden om snel hun eigen oplossingen op maat samen te stellen, met integratie van onze eigen key assets
  • 3 miljard EUR investeringen in de nationale uitrol van 'Glasvezel voor België' in de komende tien jaar
  • Lancering van het MyAnalytics-portal waar professionele klanten hun eigen analyses en rapporten kunnen creëren
  • Belfius, bpost en Proximus investeren in smartretailplatform
  • Proactieve decoderswaps
  • Vectoringbereik
  • We hernieuwden cruciale contracten en realiseerden belangrijke winbacks

Onze 2017-2019 strategie

De komende drie jaar versnelt Proximus zijn Fit for Growth-strategie en versterkt het zijn ambitie om een leverancier van digitale diensten te worden die alle personen en alle dingen connecteert zodat mensen beter leven en slimmer werken. Ons ultieme doel is onze klanten een uitmuntende klantenervaring te bieden.

Meer informatie over onze strategie